ניו יורק - תחבודה בתוך מנהטן

ארבעה סוגי תחבורה ציבורית מצויים במנהטן:
רכבת תחתית, מוניות, אוטובוסים ורגליים...

סביר להניח שהרגליים שלכם יישאו אתכם כאן למרחקים שבדרך כלל אינכם נוהגים ללכת ברגל, אבל מאידך - לא כל יום אתם נמצאים בניו יורק בה המרחקים
עצומים אבל קלים להליכה ולהתמצאות. שיטת המיספור של הרחובות והשדרות מאפשרת לעקוב בקלות ולדעת כמה עוד יש לכם לצעוד ברגל.
הרבה פעמים המרחק להליכה ברגל לא יהיה בהרבה יותר גדול מאשר המרחק אל תחנת הרכבת התחתית והרציף המתאים שלה, נסיעה ברכבת, ויציאה בתחנת היעד והליכה במסדרונות האינסופיים שם, עד ליציאה מהתחנה והגעה אל היעד שלכם..
אז הצטיידו בנעלי הליכה נוחות, וצאו לכבוש את מדרכות ניו יורק ברגליכם..

מאחר ובכל זאת המרחקים גדולים מאד ולא לכל מקום ניתן להגיע ברגל, עומדות לרשותכם שלושת חלופות התחבורה הציבורית הבאות:

הרכבת התחתית

זהו אמצעי התחבורה המהיר והזול ביותר, אם כי לא תמיד הנוח ביותר. השמרו לכם מנסיעה ברכבת התחתית בשעות הלחץ [כשאנשים ממהרים למקומות העבודה בבוקר, או יוצאים מהם אחרי הצהריים] זו יכולה להיות חוויה לא נעימה שכן התחנות עמוסות אדם, הרכבות דחוסות, ולפעמים פילוס הדרך אל דלת היציאה הוא מלחמה בהמוני אנשים.

בשעות אחרות, הרכבות הן כלי פונקציונלי להגיע ממקום למקום, בעיקר למרחקים ארוכים. 24 קווי רכבת תחתית שונים פועלים בניו יורק רבתי, 7 מהם ממוספרים במספרים מ - 1 עד 7, והיתר נושאים שמות של אותיות ה- ABC.
באתר זה תוכלו לראות את מפת הקווים הכללית של קווי הרכבת התחתית בניו יורק ואילו כאן תוכלו לבדוק את המסלולים המפורטים של כל קו וקו.

מחירים

המחיר לנסיעה בודדת הוא אחיד, 2 $, כולל החלפה של קווים [כל עוד לא יוצאים מחוץ למערכת] ו/או מעבר לאוטובוס בתוך שעה מרגע החתמת הכרטיס.

למי שיודע שהוא מתעתד להרבות בנסיעות [מגורים מרוחקים מהמרכז, או עיסוקים שמחייבים נסיעה מרובה] יש אפשרות לקנות כרטיסים מוזלים משני סוגים.
הסוג הראשון של הכרטיס ה'חופשי-חודשי', מטרו-קארד, הוא זה שמוגבל בזמן. ככל שפרק הזמן ארוך יותר, המחיר פר נסיעה משתלם יותר.

כרטיס ליום אחד - 7 $, מאפשר נסיעה בלתי מוגבלת בכל הרכבות התחתיות והאוטובוסים, [לא כולל אוטובוסים אקספרס עליהם יש מחיר מיוחד!] משעת הקניה
והשימוש הראשון ועד לשעה 03:00 לפנות בוקר.
כרטיס לשבוע ימים - עולה 23 $
כרטיס לשבוע ימים הכולל נסיעה חופשית ברכבות התחתיות וגם נסיעה חופשית באוטובוסים אקספרס - 41 $
כרטיס לחודש ימים - עולה 76 $

סוג אחר של כרטיס נקרא 'שלם פר נסיעה' - Pay-Per-Ride MetroCard זהו מעין 'כרטיס אשראי לנסיעות' שאותו מטעינים בכל פעם מחדש בכמות נוספת של כסף. אפשר להטעין אותו בסכומים של בין 4 $ ל - 80 $ ומקבלים עליו 20% בונוס. כלומר, אם אתה מטעין בו 20$, אתה מקבל שווי בכסף של 24 $, מה שנותן לך 2 נסיעות חינם. כל העברה של הכרטיס בפס המגנטי בכניסה לרכבת או  לאוטובוס, מקזזת ממנו את מחיר הנסיעה, עד שהוא כמעט מתרוקן ואז אפשר להטעין שוב מחדש. הכרטיס ניתן להטענה במכונות המצויות בפתחי תחנות הרכבת
התחתית.

אוטובוסים

מערכת האוטובוסים בניו יורק היא מסועפת מאד, נוחה וזמינה, ועובדת בשילוב עם מערכת הרכבות התחתיות [שייכת ומופעלת על ידי אותה רשות]. שתי הבעיות
העיקריות שלה הן א - הפקקים, מאחר והנסיעה מתנהלת בכבישים הסואנים של מנהטן, לפעמים יש עיכובים גדולים בגלל פקקים והתנועה לא זורמת חלק כמו במנהרות התת קרקעיות של הרכבת התחתית, וב - לא תמיד ברור היכן לרדת.
מבחינת מחירים - הכל זהה לרכבת התחתית, 2 $ לנסיעה בודדת, וכל סוגי הכרטיסים התקפים לרכבת התחתית תקפים גם לאוטובוסים.

מוניות

המוניות הצהובות המפורסמות של ניו יורק מציפות את הכבישים וצובעות אותם בצהוב. אלפי מוניות מסתובבות ברחבי העיר, אך כמו להכעיס, דווקא כשהכי צריכים אותן - אין סיכוי להשיגן. בזמני ה Rush hour כשאנשים ממהרים לעבודה או ממנה, המצב קשה, וכשמתחיל לרדת גשם - אז בכלל פוחתים הסיכויים להשיג מונית פנויה..
בכל מקרה בו כן משיגים מונית, הנסיעה היא נוחה מאד, אם כי שוב כמו עם האוטובוסים - נהגי המוניות עדיין לא מצאו דרך לדלג מעל הפקקים של רחובות מנהטן הפקוקים. זכרו שבכל זמן הנסיעה ו/או ההמתנה - המונה דופק, והנסיעה עבורנו כישראלים, שצריכים להכפיל את הדולרים שלנו כמעט פי חמישה כדי להבין את המחיר בשקלים, ממש אינה זולה!

המונה מתחיל ב - 2.5 $, ועולה ב - 0.40 סנט בכל 300 מטר.
יש תוספת של 0.50 סנט לנסיעת לילה, ושימו לב - תוספת של 1 $ לכל נסיעה המתרחשת בשעות הלחץ שהן בין 16:00 ל - 20:00 בכל ימות השבוע מלבד שבת, ראשון וחגים.

לא לשכוח שנהגי המוניות בניו יורק מצפים גם לטיפ, זה מקובל ונהוג, וכדאי שתשאירו בין 10 ל - 15% ממחיר הנסיעה אם אינכם רוצים לחטוף מבול של ברכות. עצתנו היא, להשתמש במוניות רק במקרים דחופים, או כשידוע שהנסיעה אינה ארוכה, או כשאתם נסחבים עם הרבה חבילות או מזוודות. בכל שאר המקרים כדאי  להעדיף את הרכבת התחתית.

לסיכום, צורת התחבורה המועדפת להתנייעות במנהטן היא ברכבת התחתית. שימו לב למסלול הקו עליו אתם נוסעים, ועקבו [הצטיידו במפה קטנה] אחר מהלך העצירה בתחנות כדי שתוכלו לרדת בתחנה הרצויה לכם. אם במקרה עברתם אותה, שימו לב היכן אתם יורדים כדי להחליף - יש החוששים לרדת באיזורים כמו הארלם או ברונקס, בעיקר אם זה בשעות הלילה. במקרה כזה נסו לרדת בתחנה שבה יורדים הרבה אנשים אחרים, או לפעמים כדאי גם לנסוע עד סוף הקו ולהחליף שם.
מאז נקיון העיר שעשו ראשי העיר האחרונים של ניו יורק, היא הרבה פחות מסוכנת, והנסיעה ברכבת התחתית בטוחה למדי. זה לא אומר שלא תפגשו ברציפיה את כל משוגעי ותמהוני העולם, כאלה לא חסר בניו יורק בכלל וברכבת התחתית בפרט. אל תנעצו מבטים ואל תפתחו קשר עין או דיבור עם כאלה, הכי טוב להתעלם או להתרחק.

חשוב מאד

לפני שאתם יוצאים לדרך, שבו מול מפה של ניו יורק ותכננו את יעדי הביקור שלכם בצורה שכל יום טיול יתרכז באיזור מסויים. ככה תחסכו לעצמכם רצרצת מיותרת בתחבורה הציבורית, וגם תחסכו זמן וכסף. הקדישו יום אחד [או חצי יום לפי כמות הזמן הפנוי העומדת לרשותכם] לאתרים בדרומה של מנהטן, יום אחר למרכזה, יום אחר ליציאה מחוצה לה אל הרבעים הסמוכים וכו', וככה לא תמצאו את עצמכם גומאים מיילים רבים בין ביקור באתר אחד בדרום העיר לבין האתר השני בצפונה וכו'.
 

    

    השוואת מחירי בתי מלון

    פרסומות גוגל